Lessons Learned: De regie uit handen geven met eHealth

7 april 2016 – Zorg & ICT
Door: Ype Brada en Niels Bloembergen van Reik

 

Een presentatie waarin we duidelijk te zien kregen wat Jouwomgeving cliënten en professionals gebracht heeft. Maar ook een waaruit duidelijk werd hoe belangrijk leiderschap en support is als je zoiets écht wil bereiken.

00-Behandelprogrammas_s1

Zelf beschrijft Niels de volgende lessen die ze geleerd hebben:

  • Toets en vraag aan je client
  • Implementeer je digitale toepassing (in) 1 keer!
  • Monitor en stuur
  • Bied full support (en doe het op tijd)
  • Doe wat je zegt en zeg wat je doet… juist online!

Maar ik hoorde ook een paar andere lessen die mij zelf heel essentieel lijken:

  • zorg ervoor dat de technologie ondersteund in het vergroten van de eigen kracht van de professional
  • zorg ervoor dat de technologie bijdraagt aan het vergroten van de zelfwerkzaamheid van de client
  • spreek een nieuwe taal die ervoor zorgt dat je elkaar allemaal kan verstaan
  • zorg ervoor dat je allemaal zeker weet dat je boodschap goed begrepen wordt
  • Maak dit alles onvermijdelijk
  • Is het moeilijk? Help dan tot dat ze het allemaal kunnen

Het blijft lastig om bij dit soort projecten door te dringen tot de kern. Een presentatie over een product is ook altijd een beetje reclame. En we weten allemaal dat reclame wat mooier is dan de werkelijkheid. Maar ik heb de indruk dat deze twee mensen daadwerkelijk gevoeld hebben hoe ingewikkeld het is om zowel medewerker als cliënt écht meer regie te geven. Daar kan geen lijstje met bullets tegenop. Dat is een proces, een proces van jaren. En ik hoop dat ze naast hun product, ook deze visie verder uit kunnen dragen.

Bekijk hier de volledige presentatie

Sanne van der Hagen