Zorg & ICT I

Touchpoints, persuasief ontwerpen voor duurzaam gezond gedrag 

7 april 2016 – Zorg & ICT
Door: Sander Hermsen en Mario de Zeeuw

Beide heren geven een inspirerende uitleg en indruk het project Touchpoints, persuasief ontwerpen voor duurzaam gezond gedrag. Zij hebben met dit project wetenschappelijke kennis over gedragsveranderingen inzichtelijk en bruikbaar gemaakt voor ontwerpers. (In een mooie toolkit) Het model dat hier uit naar voren is gekomen heeft vijf lenzen waardoor je kan kijken als je technologie ontwerpt voor gedragsverandering:

  • gewoonten en impulsen
  • weten en vinden
  • zien en beseffen
  • willen en kunnen
  • doen en blijven doen

behavioural lenses

De toepassing van dit model wordt geïllustreerd aan de hand van twee bestaande projecten:

1. Beter gezond (project van radboud umc)
2. Obli (gezonder door beter drinken)

De behavioural lenses doen me ook denken aan ons ontwerp van social checkin: een app gericht op het activeren van bestaande motivatie om het huis uit te gaan. We hebben destijds geen gebruik gemaakt van dit model, maar het past naadloos. (Helaas konden we niet het gehele ontwerp ook daadwerkelijk uitvoeren.)

Aan het einde van de presentatie gaat het nog even over ‘cheaten’ met gezondheids technologie. Ik vind dit voorbeeld van Bram Wicherink nog steeds heel mooi illustreren hoe dat werkt.

Bekijk hier de volledige presentatie

Sanne van der Hagen