De succesfactoren van Multimedia & cliëntcommunicatie

Of: Waarom willen mensen naar reclame op RTL4 kijken?

Het blijft een wonderlijk gegeven dat wij iedere avond reclame bekijken op televisie, we hebben daar niet om gevraagd, we zien producten en diensten voorbij komen waar we niets mee willen of waar we geen behoefte aan hebben. En toch kijken we ernaar. En niet zonder effect! 

wc-eend

 

Uit tientallen wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat reclame effect heeft en dat het ons daadwerkelijk aanzet tot het kopen van producten. Een illustratie van hoe reclame werkt door Javier Guzman

[symple_button color=”red” url=”https://www.youtube.com/watch?v=fIeZHULOH_o” title=”Visit Site” target=”blank” border_radius=””]Bekijk: Javier Guzman met ‘Marketing'[/symple_button]

Dat WC-eend reclame maakt in de pauze van Goede tijden Slechte tijden vinden we niet gek. Maar als het gaat om cliëntencommunicatie denkt de gemiddelde organisatie heel anders. Terwijl het in wezen om hetzelfde gaat: de organisatie heeft een grote hoeveelheid saaie en ingewikkelde informatie voor hun zorgafnemers die deze informatie nodig heeft, maar alleen op heel specifieke momenten als het die persoon schikt. Wc-eend gebruiken we ook alleen maar op specifieke momenten als het ons uitkomt. WC-eend weet de gemiddelde persoon met een verstandelijke beperking waarschijnlijk wel te vinden in de supermarkt als hij/zij het nodig heeft. Ik vraag me af of dat ook geldt voor de klachtenregeling van de organisatie.

Onze stelling is dat we cliëntcommunicatie moeten vormgeven en verspreiden op de manier zoals RTL4 reclame uitzendt. Men kijkt namelijk naar reclame (cliëntcommunicatie) omdat:

  • het afgestemd is op de doelgroep
  • de filmpjes vaak leuk en grappig zijn vormgegeven
  • men tussen de reclame (cliëntcommunicatie) door dingen uitzendt die zo leuk zijn dat mensen er de televisie (computer) voor willen aanzetten
  • zowel de uitzendingen als de reclame (cliëntcommunicatie) van toepassing zijn op de kijker
  • de maker de doelgroep bijzonder goed kent

De multimediawerkplaats is gekoppeld aan een cliëntenintranet. Op het intranet kunnen cliënten van de organisatie zaken vinden als entertainment, hun favoriete muziek, leuke filmpjes, ze kunnen er bezig zijn met hun hobby, er is iedere dag nieuws vanuit de organisatie en cliënten uit de organisatie plaatsen er iedere dag nieuwe filmpjes op met uiteenlopende onderwerpen. Cliënten gaan naar het intranet omdat ze het leuk vinden, omdat ze er graag willen zijn.

Als een soort reclame is op dit intranet óók de informatie van de organisatie te vinden. Omdat de cliënten het leuk vinden om op het intranet te zijn (het is leuk om televisie te kijken) komen ze zo ook in aanraking met de informatie vanuit de organisatie (ze zien ook reclame). Belangrijk bij het maken van goede reclame is dat de maker de doelgroep van de reclame goed kent en goed op de behoeftes kan inspelen.

Lees ook: De succesfactoren van Multimedia als leerwerkplaats