De succesfactoren van Multimedia als leerwerkplaats

Of: Waarom iemand tien keer op gaat voor zijn rijbewijs

We kennen ze allemaal: De vroegtijdige schoolverlaters of de jongeren die hun examen niet hebben gehaald en daarmee uit het onderwijssysteem vallen. Er zijn geen jongeren die zo graag een schooldiploma willen halen dat ze bereid zijn 10 keer examen te doen. Volgens mij mag het zelfs niet.  Er zijn wel mensen die 10 keer opgaan voor een rij-examen. Waarom?

Je gaat alleen tien keer op als je dat papiertje echt héél graag wil halen. Daarbij gaat het natuurlijk niet om het papiertje; zelf kunnen rijden is het doel. En omdat je dat zo graag wilt, heb je een enorme motivatie om door te zetten. Het behalen van het rijbewijs kent ook een directe beloning: Je kunt vrijwel meteen wegrijden. De enorme motivatie en de directe beloning maken dat iemand bereid is 10 keer een examen af te leggen.

Dat is ook het idee achter de multimediawerkplaats als leerbedrijf: Motivatie en directe beloning. Zelf een film maken en direct online zetten. Door het productieproces op te splitsen in kleine onderdelen, kan er een beroep gedaan worden op ieders eigen passie en mogelijkheden. Dat maakt dat iedereen gemotiveerd aan de slag gaat. De beloning is er direct: Een film die voor iedereen zichtbaar is op het cliëntennet en waar natuurlijk over gepraat wordt. Dat motiveert om aan de volgende productie te werken.

Als je tien keer rijexamen hebt gedaan en het uiteindelijk haalt, ben je bereid geweest veel meer te leren dan autorijden. Je hebt ook geleerd dat het belangrijk is om op tijd te komen (anders is de les voorbij), of je angst voor de snelweg te overwinnen. Als je het rijbewijs eenmaal op zak hebt, wil je ook steeds beter kunnen rijden (de snelste bij het stoplicht/bochtje in de drie).

Bij de start van de eerste multimediawerkplaats werden er op dag 1 al mooie producties gemaakt. Natuurlijk was het ook al snel niet mooi genoeg; het moest flitsender; met meer effecten. Om dat te realiseren moest men zich veel ingewikkelder videobewerkingsprogramma’s eigen maken. Veel te moeilijk dachten we te weten; maar het bleek natuurlijk geen enkel probleem. Immers, als je warm loopt voor je werk, leer je snel (en kom je gewoon op tijd).

Kortom: Werknemers hoeven maar heel weinig te kunnen om iets moois te maken, maar de uitdaging blijft en de groeimogelijkheden zijn eindeloos. Werknemers kunnen een enorme ontwikkeling doormaken tijdens het werk zonder het gevoel te hebben hiervoor te moeten leren. Dit komt omdat de nadruk bij het leren ligt op het uitbouwen van bestaande competenties en niet het aanleren van ontbrekende competenties. Kijk voor een voorbeeld van hoe dit kan werken naar het filmpje van Mingus die filmpjes bewerkt en in IKKIES plaatst.

 

Lees ook: De succesfactoren van Multimedia en cliëntcommunicatie

En bekijk een goed voorbeeld: Multimediawerkplaats Pluryn